Η αμαρτία είναι
μία ασθένεια που δημιουργεί πολλά προβλήματα στη ζωή , των ανθρώπων,
δυσκολεύει και ασχημίζει τη ζωή όλων μας καθημερινά κι' ας μην το αντιλαμβανόμαστε συχνά, κι' ας μην το
παραδεχόμαστε πάντοτε. Μέρα και νύχτα μας καταδιώκει, είναι ύπουλη, τα αποτελέσματά
της είναι άσχημα κι' ας φαίνεται γλυκιά ότι είναι. Αν δε συνεχίσει να παραμένει
εντός μας, γίνεται θανατηφόρα. Έρχεται ο αποχωρισμός της ψυχής μας από τον Θεό,
η νέκρωσή της. Έτσι παρουσιάζεται η
απιστία, αισθήματα ενοχής κυριεύουν τον εσωτερικό μας εαυτό, και γινόμαστε ανικανοποίητοι.
Κανένα καλό δεν μας τέρπει και δεν μας ευχαριστεί αληθινά, ουσιαστικά.
Αν εξετάσουμε βαθιά
την ψυχή μας, θα διαπιστώσουμε ότι είναι φωλιασμένα σε πολλούς από μας πάθη,
μικρότητες και κακίες. Είναι ο «παλαιός άνθρωπος», που για
τον Χριστιανό, θα χρειαστεί
να σταυρωθεί. Στο Άγιο
Ευαγγέλιο λέγεται: «Οι δε του Χριστού εσταύρωσαν την σάρκα συν τοις παθήμασιν και ταις επιθυμίες».
Τι έκαναν οι Άγιοι
και δίκαιοι της Χριστιανικής Εκκλησίας γι' αυτή την ψυχή! Πόσες δοκιμασίες και
δυσκολίες υπέμειναν! Σταυρώθηκαν, στην
κυριολεξία αρκετοί απ' αυτούς — αρκεί να θυμηθούμε το ζεύγος εκείνο των
Χριστιανών, που για να μην προδώσουν τη Χριστιανική τους πίστη, έμειναν πάνω
στον Σταυρό για μίαν ολόκληρη βδομάδα να τους τρώνε οι μέλισσες. Ο Σταυρός! Χαίρε Τίμιον Ξύλον! Αν εν
Χριστώ δεν σταυρωθούμε, δεν θα
αναστηθούμε εν Χριστώ. Αν δεν πιούμε το φαρμάκι του πόνου, δεν θα έλθει ο
Παράκλητος εντός μας να κατοικήσει. «Ουδείς στεφανούται εάν μη νομίμως αθλήσει»,
τονίζει ο Απόστολος. Παύλος.
Σταυρός είναι τα
πάθη, οι θλίψεις, η αρρώστια, οι κατατρεγμοί. Σταυρός είναι η προδοσία από τους
ψευδαδέλφους. Σταυρός, κατά κύριο λόγο και επιγραμματικά θα λέγαμε είναι η
συμμετοχή στο Θεανθρώπινο Πάθος που παρουσιάζεται σαν θεληματική στέρηση, από
παράνομες απολαύσεις, ακόμη και από νόμιμες. Αυτή η συσταύρωση με Τον Χριστό
που εκφράζεται με τη μορφή άσκησης οδηγεί στην Αναστάσιμη εν Αγίω Πνεύματι ζωή
του πιστού.
Όποτε υποφέρουμε
κάποιον Σταυρό, ας έρχεται στη σκέψη μας πως σταυρώθηκε ο Ίδιος ο Θεός πρώτα,
θεληματικά και «πρωτότοκος των νεκρών εγένετο». Υπομένοντας καρτερικά τον
οποιοδήποτε Σταυρό, η Ανάσταση του Ιησού Χριστού φέρνει και την δική μας
Ανάσταση. Ατενίζοντας προς τον Εσταυρωμένο μας επισκέπτεται η Χάρις του Αγίου
Πνεύματος. Γιατί το Άγιον Πνεύμα είναι αυτό που καταφλέγει την αμαρτία και
καθαρίζει τον πιστό από αυτή, όπως ακούσαμε το πρωί στον Όρθρο, το Άγιον Πνεύμα
είναι «ύλης, απεχθούς καυστικών μολυσμάτων, ρύπου τε φρενών
ρυπτικόν» (Τροπ. ΣΤ' ωδής Κανόνος Όρθρου Κυριακής Πεντηκοστής).
Γι’ αυτό ήλθε ο
Παράκλητος στον κόσμο «τας πάντων αμαρτίας Θείω πυρί αναχωνεύσαι» λέγει το
στιχηρό Προσόμοιο του Εσπερινού που θ' ακούσουμε αύριο το βράδυ στην Εκκλησία.
Είναι το ανθρώπινο
γένος μας τόσο τραυματισμένοι από την πτώση του Αδάμ και της Εύας, αφού και ο
Βαπτιζόμενος και απαλλασσόμενος από την προπατορική .αμαρτία εξακολουθεί να έχει
την ροπή προς την αμαρτία, αλλά και ο καθένας προσωπικά από τις πτώσεις τόσο
πεσμένοι καμμιά φορά βρισκόμαστε, που τολμώ να πω ότι συχνά και αυτή η ταπείνωσή
μας είναι εωσφορική, οπότε δεν πηγάζει από τον Ιησού Χριστό.
Είναι ανάγκη να
ταπεινωνόμαστε μπροστά Στον Θεό, για να παίρνουμε τη Θεία Χάρη ! «Ο Θεός υπερήφανοις
αντιτάσσεται ταπεινοίς δε δίδωσι Χάριν». Η ταπείνωση μας ετούτη συνδέεται με
την υπακοή μας στο Θεϊκό Θέλημα, όπως εκφράζεται στη Θεία Υπερφυσική Αποκάλυψη.
«Ουκ αφήσω υμάς
ορφανούς» είπε ο Θεάνθρωπος προς τους Μαθητές του, προτού να φύγει από την
επίγεια Ζωή Του. Και Βγήκε αληθινός ο Λόγος Του. Διότι, ό,τι είπε στον άνθρωπο,
δεν ήταν απλά μια αλήθεια αλλά Η Αλήθεια. Πενήντα μέρες ύστερα από την Ανάστασή Του και την ώρα
που οι καλοπροαίρετοι Απόστολοι ήταν κρυμμένοι για τον φόβο των «απεριτμήτων τη
καρδία» Εβραίων στο υπερώο κατέρχεται η φωτιά του Παρακλήτου και φωτίζει τη
διάνοια τους.
Τώρα οι πρώην
αγράμματοι γίνονται σοφοί, εκείνοι που τρέμουν τον όχλον γίνονται Θερμοί Ιεραπόστολοι
και οι πρωτύτερα αμαθείς θεολογούν.
Δημιουργείται έτσι
στο όνομα του Χριστού η πρώτη Χριστιανική κοινότητα, που είναι Καρπός του
Αγίου Πνεύματος, αφού από Αυτό καθοδηγείται και εμπνέεται.
Με τη Χάρη του
Αγίου πνεύματος θεσπίζονται οι Άγιες Τελετές και τα Μυστήρια της Ορθόδοξης
Εκκλησίας. Και οι Χριστιανοί όλων των αιώνων συμμετέχοντες σ' αυτά με επίγνωση
και προετοιμασία καθαρίζονται από τον ρύπο της αμαρτίας δεχόμενοι τις Άκτιστες
Ενέργειές Του και τους καρπούς Του που είναι αγάπη, χαρά, ειρήνη μακροθυμία,
χρηστότης, αγαθοσύνη, πίστις, πραότης εγκράτεια. Το Άγιον Πνεύμα είναι αυτό που
δυναμώνει τους πιστούς να υπομένουν και να μην αρνούνται τη χριστιανική τους
πίστη μπροστά στους ειδωλολάτρες και διώκτες του Χριστιανισμού, ή στο αναίμακτο
μαρτύριο να νικά τον κακό εαυτό του και την αμαρτία, ο σημερινός κληρικός, ο
καλόγερος και ο κοσμικός.
Με το Άγιο Πνεύμα
δογμάτισαν οι Άγιοι Θεοφόροι Πατέρες και Διδάσκαλοι στις Επτά Οικουμενικές Συνόδους,
πήραν φωτισμένες αποφάσεις σε πνευματικά και διοικητικά θέματα «οι ορθοτομούντες
τον λόγον της Αληθείας». .-
Κι' εμείς σήμερα
ας λατρεύουμε ορθόδοξα «συν τω Πατρί και τω Υιώ» τον Παράκλητο και μαζί με την
Θριαμβεύουσα στον Ουρανό Εκκλησία και με την Στρατευομένη στη γη Εκκλησία, ας
αποφασίσουμε «Θανατούμενοι τη αμαρτία» να αγιαζόμαστε «εν Αγίω Πνεύματι», ώστε
σαν «Καινή Κτίσις» — σύμφωνα με το «ει τις εν Χριστώ Καινή Κτίσις» — να ομολογούμε και
τώρα και πάντα και στους αιώνες των
αιώνων ακράδαντα την πίστη
μας, «Εις το Πνεύμα το Άγιον, το Κύριον, το Ζωοποιόν, Το
εκ του Πατρός Εκπορευόμενον, Το συν Πατρί και Υιώ
Συμπροσκυνούμενον και
Συνδοξαζόμενον, Το Λάλησαν Δια των Προφητών».
Κωνσταντίνος
Θαλασσινός.