«Ανέστη Χριστός και ζωή πολιτεύεται»
Της Κατερίνας Τσακίρη
Ο Κύριος, το
Φως του κόσμου
δύει. Νεκρός επάνω
στο ξύλο του
Σταυρού ο Κύριος
Ιησούς Χριστός. Εισέρχεται στο σκοτεινό βασίλειο του
θανάτου και
συντρίβει τη
δύναμη του και
μαζί τον αντίδικο μας.
Η ψυχή Του
χωρισμένη από το
άχραντο σώμα Του,
ενωμένη με τη
θεότητα, φέρνει το
μήνυμα της
λύτρωσης στις ψυχές
των μέχρι τότε
κεκοιμημένων, και όποιοι το δέχονται
καταυγάζονται από θείο
φως.
Το τίμιο
σώμα Του, χωρισμένο
από την ψυχή,
ενωμένο με τη
θεότητα, τίθεται στον
πανάγιο Τάφο, αλλά
δεν αποσυντίθεται. Το καινό μνημείο
της θεόσωμης ταφής
του Χριστού την
τρίτη μέρα
είναι κενό και
από αυτό
ανατέλλει ολόλαμπρος ο της
δικαιοσύνης Ήλιος.
Για την
Ορθοδοξία η στιγμή της
Ανάστασης του Χριστού παραμένει ανεικόνιστη.
Τόσο τα Ευαγγέλια
όσο και η Παράδοση
της Εκκλησίας
σιγούν για τη στιγμή
αυτή. Η Ανάσταση του Χριστού
έγινε θεοπρεπώς με
τρόπο απρόσιτο για τα ανθρώπινα
μάτια. Τον αναστημένο
Κύριο πολλοί τον είδαν,
μίλησαν μαζί Του, κλήθηκαν
να τον εγγίσουν και να
τον ψηλαφήσουν. Κανένας όμως
δεν είδε πώς έγινε
η Ανάσταση του. Γι' αυτό
και η Ορθόδοξη
εικονογραφία δεν περιγράφει
την Ανάσταση,
αλλά ιστορεί τη νίκη του Κυρίου
κατά του θανάτου
με την κάθοδο Του
στον Άδη. Ο αναστημένος
Κύριος εικονίζεται στην κάθοδο Του στον 'Άδη. Πατάει επάνω σε δύο θυρόφυλλα,
τα όποια έχουν σπάσει και βρίσκονται ριγμένα κάτω, το ένα επάνω στο άλλο σε
σχήμα χιαστί. Τριγύρω καρφιά κλειδαριές σπασμένες, κλειδιά, αλυσίδες, ριγμένα όλα
κάτω άτακτα, προδίδουν τη δυναμική είσοδο και διάρρηξη της σκοτεινής φυλακής
του Άδη από τον Νικητή του θανάτου.
Και με
το παντοδύναμο χέρι Του ο Αναστημένος, που επάνω Του φέρει το σημάδι της πληγής,
την ουλή του τραυματισμού από τους ήλους (τα καρφιά), πιάνει τον Αδάμ
(εκπρόσωπο της ανθρωπότητας- σε άλλες παραστάσεις και την Εύα) και με βίαιη
κίνηση τον τραβά έξω από το μνήμα όπου κατάκειται, και τον σηκώνει επάνω.
Και
μια λεπτομέρεια πού κρύβει όλο το θεολογικό βάθος της Πίστεως μας: Ο Κύριος,
πιάνοντας τον Αδάμ από το χέρι, δεν τον πιάνει από την παλάμη, αλλά από τον καρπό.
Και μάλιστα η παλάμη του Αδάμ πέφτει αδύναμη προς τα κάτω. Γιατί ο Αδάμ (και
άρα όλοι εμείς) είναι παράλυτος.
Παράλυτος,
λοιπόν, ό Αδάμ. Παράλυτη ή Εύα. Παράλυτοι όλοι εμείς από την αμαρτία. Δεν
μπορούμε να κάνουμε κάτι ουσιαστικό για τη σωτηρία μας. Αυτό όμως δεν σημαίνει
ότι και δεν θα σωθούμε, θα μας σώσει ο Αναστημένος. Θα μας τραβήξει επάνω από
τα μνήματα, τα μνήματα των κακών μας, των παθών, της αμαρτίας, του πνευματικού
θανάτου.
Αρκεί
να το θέλουμε. Αρκεί να το ζητάμε. Να Τον ζητάμε. Εκείνον! Τον Δυνατό, τον Αναστημένο!
Να προσβλέπουμε στο βλέμμα Του, όπως ο Αδάμ στην εικονογραφία, να Τον παρακαλούμε
να έρθει να μας σώσει, να μας λυτρώσει. Και θα το κάνει. Δεν μπορεί να μην το
κάνει. Γι' αυτό αναστήθηκε, «δια την δικαίωσιν ημών».
Δεν μας
σώζουν οι αρετές μας, μήπως και έχουμε; αυτό δείχνει το παράλυτο χέρι του Αδάμ.
Από την άλλη, δεν μας καταδικάζουν οι αμαρτίες μας. Γιατί ο Χριστός αναστήθηκε
και μας σηκώνει από αυτές, εάν το θελήσουμε και Τον καλέσουμε στη ζωή μας αυτό
δείχνει η έγερση του Αδάμ από το μνήμα.
Χριστός
Ανέστη, λοιπόν. Φωτοπλημμύρα στη γη, στον ουρανό άλλα και στην ανήλια χώρα του
θανάτου. Φως ολόλαμπρο στον νου και στην καρδιά του ανθρώπου.
Και
μέσα στο Φως της Ανάστασης γνωρίζουμε ποιος είναι ο Θεός, ο Ένας, ο Μόνος, ο
Αληθινός: ο θεάνθρωπος Κύριος Ιησούς Χριστός. Με την παρουσία Του στη γη και
τη διδασκαλία Του μας το αποκάλυψε. Με τη σταυρική Του θυσία και την Ανάσταση
Του μας το απέδειξε.
Μέσα
στο φως τής Ανάστασης βλέπεις ποιος είσαι εσύ, ο άνθρωπος, και αναγνωρίζεις ποιος
είναι ο κάθε συνάνθρωπός σου. Διακρίνεις τον ηττημένο μα πονηρό διάβολο και ξεφεύγεις
τις καλοστημένες παγίδες του, τον περιφρονείς, αλλά και τον πολεμάς ασυνθηκολόγητα.
Μέσα
στο φως της Ανάστασης ζούμε εμπειρικά τη δύναμη της Ανάστασής Του, πού κάνει
τα δύσκολα εύκολα και τα αδύνατα δυνατά.
Μέσα
στο φως της Ανάστασης ζούμε την αληθινή ζωή, που δεν είναι μόνο μια εναλλαγή
στιγμών και γεγονότων, αλλά κοινωνία αγάπης με τούς ανθρώπους και τον Θεάνθρωπο
Κύριο Ιησού Χριστό, πού είναι η Ανάσταση και η ζωή μας.
Δεξιά
και αριστερά στην εικόνα βλέπουμε τούς δίκαιους και τους προφήτες της Π.
Διαθήκης με φωτοστέφανο να περιστοιχίζουν τον Λυτρωτή τους και να στέκονται
με θάμβος Όταν είδαν τον Κύριο τον προϋπάντησαν, και τον αναγνώρισαν,
δείχνοντας στους άλλους Εκείνον πού είχαν προφητέψει και που τον ερχομό Του είχαν
προαναγγείλει. Ανάμεσα τους ξεχωρίζει ο Βαπτιστής και Πρόδρομος Ιωάννης πού ζωγραφίζεται
να δείχνει με το δάχτυλο του τον Χριστό, αφού, όχι μόνο στη γη, αλλά και στον Άδη
υπήρξε ο Πρόδρομός Του. Έτσι παριστάνεται η λύτρωση της ψυχής του Αδάμ και όλων
των ψυχών πού χρόνια περίμεναν την έλευση του Λυτρωτή.
Όμως, η
Ανάσταση δεν αφορά μόνον όσους περιγράφει η εικόνα. Ή Ανάσταση δεν αφορά μόνο
το τέλος της ιστορίας. Η Ανάσταση μπορεί να βιώνεται και σήμερα από τον καθένα
μας. Ο Κύριος Ιησούς Χριστός σε στάση θριάμβου και δόξας, σε στάση κίνησης και
ζωής, σε στάση έγερσης και ανάβασης, κατεβαίνει και στη δική μας ιστορία και
στη δική μας ζωή. Απλώνει και σε μας τα παντοδύναμα χέρια της αγάπης Του, για
να μας αναστήσει από το σκοτάδι της αμαρτίας και του θανάτου, στο φως και τη
χαρά της αληθινής ζωής. Αυτός αν είναι το επίκεντρο της προσδοκίας και της ελπίδας
μας, μπορεί να γίνει η Ανάσταση και η ζωή μας.
Ένας
μαθητής Λυκείου σημείωσε στο ημερολόγιο του: «θέλω να ζήσω! Λαχταρώ τη ζωή! Αλλά
μια ζωή τολμηρή στις αποφάσεις της, ριψοκίνδυνη στις επιδιώξεις της,
επαναστατική στην όποια υποδούλωση, δημιουργική στη δράση της, μεγάλη στις
θυσίες, ισχυρή στην αφοσίωση της, ανυψούμενη στον αιώνιο στόχο της.'».
Αυτή
τη ζωή δεν πρόσφερε στον καθένα άνθρωπο με την Ανάσταση Του;
θέλω
να ζήσω, λοιπόν! θέλω να ζήσω τη ζωή πού φανέρωσε ο Χριστός. θέλω να ζήσω!
θέλω να γίνει Εκείνος, ο Αναστημένος Χριστός, η ζωή μου!
Ανέστη
Χριστός και ζωή πολιτεύεται!
Μεγαλόφωνος
και χαρμόσυνος απαγγέλλεται ο περίφημος Κατηχητικός Λόγος όταν η Αναστάσιμη
θεία Λειτουργία φτάνει στο τέλος της.
Ανέστη
Χριστός και ζωή πολιτεύεται!
Ανέστη
Χριστός και υπάρχει, κυριαρχεί παντού η ζωή.
Χωρίς
την Ανάσταση του Χριστού, χωρίς την πίστη, τη βεβαιότητα, τη βαθιά χαρά
στην Ανάσταση του Κυρίου και θεού μας η ζωή γίνεται άλογη, άδικη, «άχρηστο
πάθος»!
Μόνη η
νύχτα της Ανάστασης μπορεί
να εμπνεύσει και να δώσει φως στις μέρες της ζωής μας.
Αυτή
τη ζωή φανέρωσε ο Χριστός μας πάνω στη γης τριάντα και τρία χρόνια και αυτή τη
ζωή ανύψωσε στην υψηλότερη μορφή της, στη θυσία του Σταυρού.
Λοιπόν,
Ανέστη Χριστός και ζωή πολιτεύεται!
Χριστός
Ανέστη!