Στην εποχή μας, εποχή συμβιβασμών, παρακμής του θάρρους, ελλείψεως τόλμης και επικρατήσεως της δειλίας, όσοι θέλουμε να είμαστε άνθρωποι του θεού, εύκολα κινδυνεύουμε να χάσουμε τον δρόμο μας.
Γιατί μπορεί μας ενθουσιάζει ο λόγος του θεού, να μας συγκινούν τα παραδείγματα της ζωής των Αγίων, να προσπαθούμε να βαδίζουμε κατά το θέλημα Του. Συγχρόνως όμως είναι δυνατόν να μας επηρεάζει ο κόσμος με τα θέλγητρα του, να μας σαγηνεύουν οι χαρές, οι άνομες απολαύσεις και η νοοτροπία του.
Υπάρχουν, πράγματι, εκείνοι που θέλουν να ζουν στο φως της αλήθειας. Στη δύσκολη ώρα όμως θα επιχειρήσουν να ξεφύγουν με ένα ψέμα. Τούς συγκινεί η ιδέα τής φιλανθρωπίας. Κάποτε όμως μπορεί να προσπαθήσουν αδικώντας τούς άλλους να κερδίσουν. Αποφασίζουν να ζήσουν απλά και ταπεινά, χωρίς επίδειξη και πολυτέλεια. Η μόδα όμως και π μάταιη δόξα του κόσμου κερδίζουν την ψυχή τους και αλλάζουν την εμφάνιση και τη συμπεριφορά τους.
Δεν παραλείπουν τον εκκλησιασμό, δεν απουσιάζουν όμως και από κοσμικές εκδηλώσεις σε χώρους που ποικίλες προκλήσεις θέτουν σε πειρασμό την ψυχή τους.
Ποθούν να απολαύσουν τη χαρά του Παραδείσου, χωρίς όμως να στερηθούν και τις ψεύτικες χαρές του κόσμου. Δειλές καρδιές και παράλυτα χέρια που με την πρώτη απειλή φοβούνται και παραλύουν και εγκαταλείπουν τα καθήκον. Αμαρτωλοί που βαδίζουν δύο δρόμους, άλλοτε τον δρόμο του καθήκοντος και άλλοτε τον δρόμο τής ματαιότητας και του ψεύδους. Καρδιές διχασμένες πού ταλαντεύονται κατά την προσευχή μεταξύ πίστεως και απιστίας πού βασανίζονται στις επιλογές τους.
Καρδιές πού κυριαρχούνται άλλοτε από την αγάπη προς τον θεό και άλλοτε από την αγάπη προς τον μάταιο κόσμο, που εξωθεί σε συμπεριφορές, οι οποίες κάποιες φορές είναι σύμφωνες με τον άγιο νόμο Του και άλλες ακολουθούν τις ολέθριες υποβολές του διαβόλου.
Η αιτία βρίσκεται στην καρδιά. Η καρδιά δειλιάζει, αμφιταλαντεύεται, στρέφεται εδώ και εκεί, και αυτή οδηγεί τον άνθρωπο στο θέλημα του Θεού ή στους δρόμους του κόσμου. Ρώτησαν κάποτε ένα παιδί, τί θα ήθελε να γίνει όταν μεγαλώσει. Και απάντησε: θα ήθελα να γίνω ιεραπόστολος στην Αφρική. Και γιατί; Το ρώτησαν. Γιατί εκεί θα μπορέσω να εξερευνήσω τη ζούγκλα και να κυνηγάω λιοντάρια!
Με μικρές παραλλαγές συχνά θα συναντήσουμε τη νοοτροπία αυτή ανάμεσα μας. Θέλουμε μια βολική πίστη. Να μη μας κοστίζει σε τίποτα. Να μην είναι απαιτητική και να μη ζητάει θυσίες. Να μας εξυπηρετεί με το αζημίωτο. Να την έχουμε για ποικιλία. Για... να κυνηγάμε λιοντάρια στην Αφρική!
Η πίστη όμως δεν είναι κυνήγι λιονταριών, θέλει όμως λιονταρίσιες καρδιές. Στοχεύει όχι στις εξωτικές ζούγκλες αλλά στις εσωτερικές και ανεξερεύνητες. Αυτές πού κρύβουμε στα βάθη της καρδιάς μας. Δεν κυνηγάει λιοντάρια. Κυνηγάει θηρία που βρυχώνται μέσα μας και παλεύει σκληρά για να τα δαμάσει. Να τα υποτάξει.
Όταν οι αδυναμίες ξεσηκώνονται μέσα μας και θέλουν να μας υποτάξουν, να μάς αιχμαλωτίσουν και να μας οδηγήσουν αλυσοδεμένους, τυφλά και άβουλα σκλαβάκια της αμαρτίας, χρειάζεται ηρωισμός για να νικήσουμε. Και όταν ο εχθρός ορμάει επάνω μας, σαν μονιασμένο λιοντάρι, για να μας καταπιεί και τότε απαιτείται λιονταρίσια καρδιά για να τον αποκρούσουμε. Αυτό θα πει Χριστιανός: Αγωνιστής και νικητής.
Αγαπητοί αναγνώστες, μέσα στη νύχτα του κόσμου οι Χριστιανοί αγρυπνούν. Δεν τους καταβάλλει ο κόπος της μέρας. Δεν τους λυγίζει το βάρος της ευθύνης. Δεν βαραίνει τα βλέφαρά τους η χαλάρωση, η γενική αδιαφορία, ο νυσταγμός των πολλών. Αγρυπνούν. Σκέπτονται, σχεδιάζουν, ενεργούν. Ένας φόβος κρατά άγρυπνη την ψυχή τους. Συγχρόνως κάποια μεγάλη προσμονή μέσα τους κυριαρχεί. Η αγωνία δεν τους αφήνει να κλείσουν μάτι
Ο βίος του πιστού είναι «βίος εναγώνιος», λέει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος. Ζωή γεμάτη αγωνίες και αγώνες. Πόλεμος σε όλα τα μέτωπα. Διαρκής αντιπαράθεση με το κακό στην κάθε του μορφή. Συστηματική προσπάθεια για την επιτέλεση του καθήκοντος την κάθε στιγμή. Βίος δυναμικός. Βασικό χαρακτηριστικό του είναι η εγρήγορση, η διαρκής αγρυπνία και ετοιμότητα. Σε κάθε ώρα της νύχτας αυτής της ζωής οι πιστοί μένουν όρθιοι και ακούν την εγερτήρια φωνή του Κυρίου. «Έστωσαν υμών οι οσφύες
περιεζωσμένοι και οι λύχνοι καιόμενοι» (Λουκ. 12, 35). Να είστε πάντοτε έτοιμοι και άγρυπνοι ώστε με επιμέλεια και προσοχή να εκτελείτε σε κάθε περίσταση τα θεία παραγγέλματα.
Υπάρχει στον Χριστιανισμό ένας συμβολισμός πολύ παραστατικός. Γίνεται κατά την τελετή του μυστηρίου του Βαπτίσματος. Τότε ακριβώς που καταγράφεται κανείς στις τάξεις των Χριστιανών. Ο συμβολισμός αυτός, όπως σημειώνει ο ιερός Χρυσόστομος, έχει σχέση με τα αρχαία αγωνίσματα. Οι αθλητές αλείβονται με λάδι. Και ο Χριστιανός την επίσημη αυτή στιγμή αλείβεται με λάδι, για να μην
ξεχνάει ποτέ ότι είναι αθλητής και ο κλήρος του είναι ο ισόβιος αγώνας.
Ο αληθινός Χριστιανός ξέρει καλά ότι θα παλέψει, για να μείνει πιστός στις αρχές του. Γράφει ο ιερός Χρυσόστομος, ο μεγάλος αγωνιστής των πνευματικών στίβων: «Ουδείς αποδυσάμενος
και αλειψάμενος άνεσιν επιζητεϊ. Ει δε άνεσιν επιζητείς
τί απεδύσω; Τί τας χείρας
αντήρας;».
Ο Χριστιανισμός είναι αγώνας, είναι σκάμμα, είναι στάδιο, είναι στίβος, είναι πόλεμος. Αυτό φωνάζει η παλαιά, αλλά και η σύγχρονη βουτηγμένη στο αίμα, ιστορία της μαρτυρικής Εκκλησίας μας.
Αναρίθμητα τα φωτεινά παραδείγματα του ηρωισμού. Ένας ηρωισμός όχι περιστασιακός αλλά ισόβιος. Ηρωισμός που αντιμετωπίζει με το ίδιο σθένος τα πεινασμένα θηρία, τους τρομερούς δήμιους, τα ακονισμένα ξίφη, αλλά και τους σύγχρονους διωγμούς της νεοειδωλολατρίας. Ο ηρωισμός είναι και σύγχρονος. Εκείνος που θέλει στη σημερινή νέο-ειδωλολατρία να μείνει πιστός στις αρχές του, έχει ανάγκη πρωτοχριστιανικής ανδρείας.
«Στρατευμένη» λέγεται ή Εκκλησία μας. Μαχόμενη πάντοτε η Εκκλησία μας, οι πιστοί της. Πάντα στην πρώτη γραμμή, οπλισμένοι με την πνευματική πανοπλία, για την «καθαίρεση» των «οχυρωμάτων» της αμαρτίας. Αν η ζωή του στρατιώτη απαιτεί διαρκή ετοιμότητα και εγρήγορση, πολύ περισσότερο αυτή είναι αναγκαία εκεί που δεν έχουμε να παλέψουμε με εχθρούς που φέρουν «αίμα και σάρκα», όπως εμείς, αλλά δίνουμε μάχες «προς τας αρχάς, προς τας εξουσίας, προς τους κοσμοκράτορας του σκότους του αιώνος τούτου, προς τα πνευματικά της πονηρίας εν τοις επουρανίοις», όπως γράφει ο Απόστολος Παύλος (Έφεσ. 6, 12).
Να μην πλησιάζουμε λοιπόν τον Θεό με διπλή καρδιά. Είναι ανάγκη ένα δρόμο να γνωρίζουμε και αυτόν με ακρίβεια να ακολουθούμε: την οδό των εντολών του Κυρίου. Και τότε Εκείνος θα δίνει άνεση και ευρυχωρία στην ψυχή μας, θα την πλουτίζει με τη δική Του χαρά, ενίσχυση και παρηγοριά. Και εμείς θα επαναλαμβάνουμε τον λόγο του Ψαλμωδού: «Οδόν εντολών
σου έδραμον, όταν επλάτυνας την καρδίαν
μου» (Ψαλμ. 118,32).
Ας μην αφήνουμε, συνεπώς, το πνεύμα του κόσμου να μας κοιμίζει. Ας μην
επιτρέπουμε στον διάβολο να μας υπνωτίζει. Με ορθάνοιχτα τα μάτια τη ψυχής, με άγρυπνο το πνεύμα, με τις πνευματικές αισθήσεις σε επιφυλακή, να προσπαθούμε να διακρίνουμε «τα σημεία των καιρών», να αξιολογούμε σωστά τα γεγονότα, να συλλαμβάνουμε τα μηνύματα του Ουρανού. Και να πολεμούμε. Να μένουμε άγρυπνοι στο κάστρο της ψυχής για να σωθούμε.
Αυτό τον μήνα η Εκκλησία μας προβάλλει τον ζωοποιό Σταυρό του Κυρίου μας και μας προσκαλεί να τον προσκυνήσουμε οι πιστοί ευλαβικά. Για ποιο σκοπό; Για να αντλήσουμε οι πιστοί δύναμη και έτσι να μπορέσουμε να συνεχίσομε τον πνευματικό μας αγώνα, που διεξάγουμε ιδιαίτερα την ιερή αυτή. περίοδο της Τεσσαρακοστής. Ταυτόχρονα ο Σταυρός του Κυρίου μας αποκαλύπτει και το μέτρο τόσο της αγάπης του θεού όσο και της αξίας του ανθρώπου.
Την ανυπολόγιστη αξία της ψυχής μας καλούμαστε να συνειδητοποιήσουμε και να ζούμε κατά το θέλημα του Κυρίου.
Της
Κατερίνας Τσακίρη.